sunnuntai 6. marraskuuta 2016

Amsterdam osa 1

Kaipa se on aika tämäkin teksti vääntää ennenkuin unohtuu kokonaan. Reissumme Amsterdamiin oli äärimmäisen ruoantäytteinen ja käveltyjä kilometrejäkin saatiin mittariin aika reippaanoloisesti. Matkustustunteja kertyi yhteensä 32 eli ihan kiitettävästi ja se tuntui myös takamuksessa. Reissussa oltiin yhteensä viisi yötä, joista kaksi vietettiin bussissa välillä Lyon-Pariisi ja Pariisi-Lyon. Matkustamisen tuskasta huolimatta reissu oli äärimmäisen onnistunut. Kaupunkina Amsterdam oli todella kaunis ja paikalliset todella ystävällisiä aina neuvoa kysyttäessä.

Ensimmäisenä päivänä saavuttiin perille noin kolmen aikaan ja pienen sompailun jälkeen löyettiin ratikka jolla päästiin sitten lähelle hostellia. Ehkä olisi ollut ollut hieman järkevämpää tutkailla missä hostelli oikeasti sijaitsee, mihin bussi meidät jättää ja kuinka pitkä välimatka on vähän aiemmin kuin puoli tuntia ennen arvioitua saapumisaikaa, mutta selvisivät ne asiat näinkin eli ei valittamista. Hostellille selvittyämme jätettiin kamppeet huoneeseen ja pienen virkistäytymisen jälkeen lähdettiin etsiskelemään ruokapaikkaa, sillä nälkä oli huutava. Aika läheltä löydettiin italialainen ravintola, jossa syötiin pizzat ja jatkettiin matkaa.

Ensimmäinen ilta kruunattiin vielä herkkuvohveleilla joissa oli mansikoita ja nutellaa
ja näin ruokaähky oli taattu!

Seuraava kohde oli Foodhallen, joka oli nimensä mukan halli, josta sai ruokaa. Siellä oli pieniä katuravintoloiden tyyppisiä ruokapaikkoja, mutta koska olimme juuri syöneet, käveltiin vain hallin läpi ja suunnattiin kohti Anne Frankin taloa. Jono museoksi muutettuun taloon oli todella pitkä, ja sisäänpääsyä taisimme odottaa reilu tunnin kylmässä Amsterdamin illassa. En ennalta ihan hirveästi Anne Frankista tiennyt, joten pienet googlettelut olivat paikallaan jonossa odotellessa. Museo oli hyvin järjestetty, ja vaikka mielestämme hieman liian monta ihmistä päästettiin kerralla sisään, kaikki infotaulut ja videot ehti hyvin katselemaan. Oli sen vajaan 10 euron arvoinen, uskallan sanoa. Museosta lähdimme pikkuhiljaa kävelemään hostellille päin, sillä pitkä matka alkoi jo hieman painaa.

Toisen päivän aloitimme ihanalla aamupalalla hostellilla, joka kaiken lisäksi vielä kuului hintaan. Tarjolla oli mm. tuoretta leipää, juustoa, margariinia ja kinkkua sen päälle (!!) sekä kunnon suodatinkahvia. Mukavaa vaihtelua ainaiselle ranskalaisten sokerihötölle. Ensimmäinen kokonainen päivä päätettiin pitää kulttuuripäivänä ja Amsterdamissa oli monia mielenkiintoisia museoita, joissa olisi ollut mukava käydä, mutta ne olivat ihan älyttömän kalliita! Päätettiin sitten, että käydään ainoastaan yhdessä museossa, Rijksmuseumissa, jonne sisäänpääsy maksoi 17,50 euroa. En osaa ihan sanoa oliko ihan koko hinnan väärti, vaikka paljon tavaraa siellä olikin. Museo oli valtava, eikä ihan kunnolla jaksettu kaikkia näyttelyesineitä koluta läpi. Reilu kahden tunnin haahuilun jälkeen päätimme suunnata lounaalle.

Rijksmuseumin äärimmäisen iso ja hieno kirjasto

Loput reissusta laitan toiseen postaukseen, ettei tämä ihan kilometrin mittaiseksi pääse venähtämään, pysykää kuulolla!