maanantai 23. tammikuuta 2017

Pariisi

No niin nyt on Pariisin reissu taputeltu. Käveltyjä kilometrejä kertyi kahdessa päivässä hieman alle 30 ja vaikka aikaa ei ollutkaan liiaksi, niin koin reissun kyllä onnistuneeksi ja ehdittiin hyvin nähdä paikkoja sen verran, että voin hyvillä mielin sanoa käyneeni Pariisissa.

Meitä oli kuuden hengen porukka eli me Lyonin suomitytöt ja pari meksikolaisvahvistusta, joista kaikki muut olivat jo käyneet Pariisissa mua lukuunottamatta. Reissuun lähdettiin puoli kahdeksalta aamulla noin nollan tunnin yöunilla edellisen illan hieman venähtäessä. Kahden tunnin junamatka sujui nopeasti torkkuessa ja Pariisin päässä pienestä tärinästä huolimatta löydettiin hostellille helpohkosti.

Meidän hostellilla oli todella hyvä sijainti, vain muutaman minuutin kävelymatka Louvrelta. Vaikka olen paremmissakin hostelleissa öitäni viettänyt ei paikka ollut kuitenkaan ihan kamala katastrofi ja kun hintaan sisältyi vielä aamupalakin, (tosin ranskalainen) ihan mielelläni annoin rahani heille.

Hostellille löydettyämme piti hieman virkistäytyä ja valmistautua lähtöön. Nälkä alkoi kurnia kahdentoista aikaan ja löydettyämme jo Amsterdamista tutun pariisittaren Adan matkaan, suuntasimme lounaalle. Syömisen jälkeen oli aika alkaa koluta kaupunkia ja lähdimme Sacre Cœurille. Metroasemalla seuraamme liittyi vielä toinen paikallinen Tara ja kiivettyämme noin miljoona porrasta näin ensimmäisen kunnon näkymän Pariisin ylle.

Montmartrella pyörittyämme otimme kurssiksi Montparnassen tornin, johon olisimme halunneet mennä ihailemaan maisemia, mutta sinne päästyämme päätimmekin jättää väliin hinnan ollessa 15 euroa per nenä. Tämän jälkeen päätimme kävellä Luxemburgin puutarhan kautta Notre Damelle ja siellä kiivetä torniin ihmettelemään Pariisia yläilmoista. Toteutimme suunnitelman vain huomataksemme, että torni oli juuri suljettu siltä päivältä. Pimeänkin jo laskeuduttua ja vatsojen kurniessa suuntasimme kerrankin suomalaiseen aikaan illalliselle.

Pizzat mahassa muhimassa kävimme vielä katsomassa vilkkuvan Eiffeltornin ja erinäisistä syistä johtuen halusivat kaikki vetäytyä yöpuulle jo aikaisin ja jättää Pariisin yöelämän tutkimisen seuraavalle kerralle. Puoli yhdeltätoista laitoin pään tyynyyn ja noin 40 tunnin valveillaolon jälkeen maittoi uni oikein hyvin.

Sunnuntaina herätyskello soi kahdeksan aikaan ja aamupalan jälkeen puoli kymmeneltä luovutimme huoneen ja lähdimme kohti Champs-Elyséetä. Riemukaarelta pääsimme vihdoin ylös torniin (ilmaiseksi!) ja olihan se Pariisi vakuuttava myös sieltä ylhäältä käsin. Yksi asia, joka tosin hieman jäi häiritsemään oli se valtava saasteiden määrä, joka kaupungin yllä lillui! Eikä meidän näkemä ollut edes mitään verrattuna, millaista se on pahimmillaan. Yhtäkkiä tuli kova kaipuu Suomen puhtaisiin metsiin.

Riemukaarelta vaelsimme Eiffeltornille ja pitihän siellä muutama turistikuvatkin ottaa. Lounasaikakin alkoi olla käsillä ja kävimme syömässä herkulliset croque madamet ravintolassa ja tämän jälkeen alkoi jo aika käymään vähiin. Aloimme valua kohti hostellia, mutta matkalla poikkesimme vielä katsastamassa Louvren pyramidit pihalla ja kaupassa ostamassa eväitä bussimatkaa varten. Neljän aikaan lähdimme hostellilta bussille ja viideltä bussi kohti Lyonia.

Vielä jäi nähtävää, joten pitääpä vielä joskus palata kerran tai muutamankin Pariisiin :-)